Iste'dod imkonsizlikdan ustun
Tomoshalar
zalida chiroq yondi. Sahnaga tim qora kostyum kiygan, na tsirk artisti,
na konferense va na mashhur qo‘shiqchini eslatadigan kishi chiqib
keldi. Qo‘lida bunday joylarda ko‘rish unchalik odat bo‘lmagan bo‘r va
latta.
Estrada tomoshasi boshlandi. Yuzlab muxlislar ijrochining har bir xatti-harakatini kuzatyapti.
-
Iltimos, - deya ularga murojaat qildi «artist», - ko‘p xonali
ko‘paytiruvchi va ko‘p xonali ko‘paytma ayting va men bilan birgalikda
ularni ko‘paytiring.
-
Bir million besh yuz to‘qson to‘rt ming uch yuz yigirma uchni uch ming
to‘rt yuz ellik oltiga ko‘paytiring, - deb so‘raydi zal.
Oradan bir necha soniya vaqt o‘tib, doskada natija paydo bo‘ladi - 5509980288.
«Artist»
esa zaldagilar ushbu masalani qog‘ozda hisoblab chiqishlarini sabr
bilan kutadi. Shundan so‘ng u hisob-kitoblarni qanday amalga oshirgani
bilan o‘rtoqlashadi.
Bunday
iste'dod qanday yuzaga keladi? Har qanday tadqiqot va hikoya uning
kelib chiqishi haqida to‘liq ma'lumot bera olmaydi. Mazkur kamyob holat
qay darajada mo‘jizaga yaqin ekanligini bilish uchun unga jonli guvoh
bo‘lmoq lozim.
Mana
mutaxassislar tomonidan Osaka xonim bilan birga amalga oshirilgan
tajriba haqidagi ma'lumotlar. U kishi 97 sonini o‘ninchi darajasi bilan
ildizdan chiqarish amalini qisqa vaqtda yechdi. So‘ngra
40242074782776576 sonini ko‘z ochib yumguncha oltinchi darajali ildizdan
tashqariga chiqardi. Xatosiz.
1927
yili doktor Osti va matematik Sent-Lage ko‘zi ojiz Lui Flerining
shunday xususiyatini sinovdan o‘tkazdilar. Unga berilgan topshiriqlar
orasida shundayi bor edi: ma'lum sonni qandaydir sonning kubi va to‘rt
xonali songa bo‘lish. U misollarni yechish uchun 28 soniyadan ko‘p vaqt
sarflamadi.
Bilimdon futbol ishqibozi va taqvim ustalari
Bir
vaqtlar Gruziyaning Vansk tumanida istiqomat qilgan Aron Chikvashvili
miyasida murakkab sonli operatsiyalarni xatosiz va charchoqsiz amalga
oshirgan. Uning mo‘jizaviy o‘lchagichini sinovdan o‘tkazishga qaror
qilgan do‘stlaridan biri Aronga qiyin topshiriq beradi. Shartga ko‘ra,
vunderkind futbol bo‘yicha "Spartak"
(Moskva) - "Dinamo"(Tbilisi) matchi paytida sharhlovchi ikkinchi taymda
nechta so‘z va harf talaffuz qilganini hisoblab chiqishi kerak edi.
Magnitofon bilan birga ishga kirishgan Aron sharhlovchi so‘nggi so‘zni
aytib bo‘lishi bilanoq, natijani e'lon qilgan: 17 ming 427ta harf va
1835ta so‘z.
Buni
an'anaviy yo‘l bilan hisob-kitob qilish uchun besh soat vaqt ketdi.
Shundan so‘ng yuqoridagi javob to‘g‘riligi ma'lum bo‘lgan.
Ularning
orasida taqvimga oid topshiriqlarni bajarishga usta kishilar ancha
mashhur. Asr, yil, oy, hafta, kun, sutka, soat kabi vaqt o‘lchov
birliklariga doir o‘nlab operatsiyalarni bir necha soniyada hal
etishning o‘zi bo‘ladimi? Ular 180 yil 1 yanvar payshanba kuni
bo‘lganini ayta oladi. Ular Neron vafoti bilan Konstantinopolning
qulashi orasida qancha soniya o‘tganini hisoblab berishadi. Bir kuni
ikki nafar "o‘lchagich"dan biri Inodi sherigi Dagberga hazil aralash
28448723 yil 13 oktyabr qaysi kunga to‘g‘ri kelishi haqidagi savolni
bergan ekan.
Matematiklarning
fikricha, ular bir necha soniyada hisoblaydigan ayrim masalalarni hal
etish uchun odatda oylab vaqt sarflanadi. Shundan so‘ng ham natijani
tekshirish uchun uzoq muddat kutiladi yoki hisoblash mashinasiga
murojaat qilinadi.
Ilmiy tilda gipermneziya
Mo‘jizaviy
hisoblagich egalari qanday metodlardan foydalanadilar? Bu iste'dod
bolalikdan yoki o‘smirlikdan beriladimi yoki hayot davomida
o‘zlashtiriladimi? Psixologlar xotiraning kamyob xususiyatini ilmiy til
bilan "gipermneziya" deb atashadi. Mazkur holatni oddiy til bilan
tushuntirib berishning o‘zi amrimahol.
Aytishlaricha,
mashhur olim Gaussning otasi o‘z ishchilariga har haftaning oxirida
maosh to‘lar ekan. Bir kuni u hisob-kitoblarni nihoyasiga yetkazayotgan
paytda oldida o‘tirgan uch yoshli o‘g‘li «Otajon, hisob-kitob noto‘g‘- ri bo‘ldi! Aslida natija mana bunday bo‘lishi kerak edi» degan ekan.
Hisoblashni qayta amalga oshirgan ota farzandining gapi to‘g‘ri ekanini anglab yetdi.
Bir necha yil oldin gazetalar yosh matematik Borislav Gadjanski haqida ma'lumot tarqatdi.
- Borislav, 348517368454361458872 sonini yigirma to‘rtinchi darajali ildizdan chiqara olasanmi?
Oradan bir daqiqa o‘tib bolakay shunday dedi:
- Sakkiz.
- Endi 538436517832435456582 sonini o‘ttiz birinchi darajali ildizdan chiqarib ber-chi.
Oradan oltmish soniya vaqt o‘tar-o‘tmas shunday son yangradi:
- To‘rt.
Savodli va savodsiz vunderkindlar
Serbiyaning
Zrenyanine shahridan chiqqan Borislav Gadjanski o‘n bir yoshida oliy
matematikani universitet dasturi doirasida bilib, qog‘oz-qalamsiz
murakkab matematik amallarni bajara olgan.
Bu
kabi iste'dodning paydo bo‘lish holati har xil. Ayrim holda u chaqmoq
tezligida yuzaga chiqishi mumkin. Ko‘pincha sonlar sohasida ustasi
farang bo‘lgan kishi boshqa jabhalarda autsayderga aylanadi.
Mo‘jizaviy
hisoblagichlarning kelajagi qanday kechadi? Odatda ularning xususiyati
keksalik o‘z kuchini boshlaguncha takomillashib boradi. Lekin ayrim
hollarda bunday indigo-bolalar maktab dasturini o‘zlashtira boshlagach,
ularning iste'dodlari o‘z-o‘zidan so‘nadi. Masalan, Amper klassik
matematika sohasidagi bilimlarini boyitgani sari og‘zaki hisoblash
mahorati kuchsizlanib borgan. Bu borada Gauss va Eylerga havas qilsa
arziydi. Ular har qanday vaziyatda ham o‘z iste'dodlarini yo‘qotmay,
balki ularni yanada charxlab borganlar.
Qiziqarli
tomoni shundaki, ko‘plab mo‘jiza-hisoblagich egalari hisob-kitobni
qanday amalga oshirganlarini tushuntirib bera olmaydi: "Hisoblaymiz
qo‘yamiz. Shu, xolos. Lekin uni qanday qilib amalga oshiramiz, bu faqat
Xudoga ayon". Bunday javoblardan ajablanmasa ham bo‘ladi. Chunki
ularning orasida ayrimlarining umuman savodi yo‘q. Masalan, angliyalik
"kalkulyator-odam" Bakston o‘qishni ham, yozishni ham bilmagan.
Amerikalik qora tanli vunderkind Tomas Faller 80 yoshida savodsizligicha
vafot etgan.
Izohlar - har xil
Bunday
insonlar hamisha psixologlar va matematiklarni qiziqtirib kelgan.
Ularning siriga ayrim holatlarda o‘ziga xos izoh berilgan vaqtlar ham
bo‘lgan.
Xususan,
Uraniya Diamondi sonlarni ranglar timsolida ko‘rgan: 0 - oq, 1 - qora, 2
- sariq, 3 - qizil, 4 - jigarrang, 5 - ko‘k, 6 - to‘q sariq, 7 -
ultramarin (och ko‘k), 8 - yorqin moviy, 9 - to‘q jigarrang. U hisoblash
jarayonini ranglarning tuganmas simfoniyasi yordamida amalga oshirgan.
Monde
va Kalbyurn ko‘z o‘ngida sonlarni kimdir chizib berayotgani haqida
aytgan. Ular shu sonlarni o‘qib berish bilan cheklanishlarini
bildirganlar. Uraniyaning akasi Perrikles Diamondi bu borada shunday
deydi: "Sonlar bosh chanog‘imga qaerdandir quyilib keladi".
Inodining
usuli esa juda oddiy. Xuddi uning o‘rniga qandaydir ovoz hisoblab
berishini aytgan. Noma'lum ovoz hisob-kitob qilguncha, u suhbatni davom
ettiravergan yoki fleyta chalgan. Moris Dagber esa boshni aylantiradigan
masalalarga javob topish uchun skripka chalgan.
Inodi
esa Frantsiya fanlar akademiyasida tashkil etilgan yig‘inda o‘zi qayta
kashf etgan klassik usullardan foydalanishini bildirgan. Tekshiruv
komissiyasi vakillari orasidagi Arago, Koshi kabi taniqli olimlar bir
vaqtlar Anri Monde fenomenini o‘rgangan edi. Koshining fikricha,
o‘tinchining chalasavod o‘g‘li Monde hisoblashda Nyuton qoidalarini
qo‘llagan ekan.
Inson va texnika "dueli"
Bundan
ancha yillar oldin Fransiyaning Lill shahrida taniqli fizik, muhandis,
kibernetik, matematik va psixologlar hakamligi ostida o‘ziga xos
musobaqa tashkil etildi. Unda Moris Dagber soniyasiga millionlab
operatsiyalarni amalga oshiruvchi elektron hisoblash mashinasi bilan
bahsga kirishdi. O‘shanda Dagber agar EHM yettita masalani unga berilgan
o‘nta topshiriqdan oldin yechib bo‘lsa, o‘zini mag‘lub sifatida tan
olishini bildirgandi. U o‘nta misolni 3 daqiqayu 43 soniyada hal qilgan
bo‘lsa, "temir miya" o‘z topshirig‘i uchun 5 daqiqayu 18 soniya
sarfladi. Bugungi kunda fan-texnika yutuqlari ancha jadallashib ketgani
uchun yuqoridagi kabi "duel"ni tashkil etib bo‘lmaydi.
Shunga
o‘xshash aqliy kurash Ukraina kibernetika institutida ham tashkil
etilganini aytib o‘tmoq joiz. Unda yosh hisoblovchi, politexnika o‘quv
yurti aspiranti Igor Shelushkov "Mir" rusumidagi va ko‘plab
hisob-kitoblarni qisqa vaqt ichida yechadigan (ayni paytdagi
kompyuterlardan ancha ortda qoladigan) EHMga qarshi "tafakkur ringi"ga
ko‘tarildi.
Hakamlar
hay'ati tarkibidan taniqli olimlar joy olgandi. Frantsiyadan farqli
o‘laroq, bu yerda odam va texnika uchun bir xil sharoit yaratildi. Gap
shundaki, ayrim misollarni mashina tezroq yecha oladi va shunday
masalalar ham borki, unga yechim izlash uchun faqatgina miyaning o‘zi
yetarli emas. Shundan kelib chiqib kibernetiklar har ikki tarafga ham
birdek mos tushadigan topshiriqlarni saralab oldilar. Iste'dodli
Shelushkov bu safar ham Dagber kabi texnikani mag‘lubiyatga uchratdi.
Xaloskor fan
Mutaxassislarning
fikricha, fenomenal hisob-kitob qobiliyati ma'lum ma'noda o‘z-o‘zini
tarbiyalash, ya'ni tizimli mashqlar qilishga ham bog‘liq. Sonlar
changalzorida uzoq vaqt kezib yurgan odamlar ular orasidagi
bog‘liqliklar, uyg‘unliklarni ilg‘ab olishgan va bu ularga hisoblash
vaqtini tejash imkonini bergan.
Hisoblash
tezligini oshirish usullari xususidagi va yetarlicha ilmiy asoslarga
ega bo‘lgan ilk nazariy qo‘llanma Ikkinchi jahon urushi paytida
tsyurixlik matematik-professor Ya.Traxtenberg tomonidan ishlab
chiqilgandi. U "Tez hisoblash sistemasi" nomi bilan mashhur.
Mazkur
risolaning paydo bo‘lish tarixi o‘ziga xos. Traxtenberg 1941 yil
natsistlar tomonidan kontslagerga tashlandi. Odamzotga xos bo‘lmagan
sharoitda yashab qolish va o‘z ruhiyatini me'yorda saqlash uchun olim
hisoblash tezligi ustidagi ilmiy izlanishlarini boshladi. Mahbuslikdagi
dahshatlarga to‘la to‘rt yil ichida olim bolalar va katta yoshdagilarni
tez hisoblashga o‘rgata oladigan qat'iy tizim ishlab chiqishga muvaffaq
bo‘ldi. Urushdan keyin Syurix matematika institutini tashkil etib, uni
boshqargan olimning ilmiy usullari dunyoda mashhur bo‘lib ketdi.
Traxtenberg sistemasi ko‘paytirish, bo‘lish, ildizdan chiqarish yoki
unga kiritish jarayonini ancha tezlashtirdi.
Ko‘rinib
turibdiki, tezda hisoblash usullari sir emas. Tizim bor ekan, uni
o‘rganish, undan foydalanish imkoniyati hamisha mavjud. Ayniqsa, ta'lim
berish jarayonida, xususan, aniq fanlarni o‘qitishda joriy metod
yordamida interfaol usullar ishlab chiqish va ularni amaliyotga tatbiq
etish mumkin. Bu esa nafaqat darslar mazmunini yanada boyitadi, balki
fikrlashga teranlik baxsh etadi.
|